Limfjordsbørnehaven

Vores dagligdag

Følelsen af min børnehave, følelsen af at høre til og være en del af noget. Vores mål er at børnene i vores børnehave skal møde omsorg, tryghed og nærvær fra de voksne. Omsorg er kernen i at skabe trygge rammer, hvor børnene kan udvikle sig og trives. Derfor er der aldrig langt til en voksen, der kan give trøst og omsorg og anerkendelse i Limfjordsbørnehaven. Vi skaber en hverdag med faste rammer, regler og struktur, men der er mulighed for afvigelser fra dette.

fællesskab

Børnene kan komme med forslag til aktiviteter i hverdagen og bliver hørt. Det betyder rigtig meget for os, at børnene har medindflydelse på deres hverdag – altså, hvad de gerne vil – at de selv er med til at skabe egen læring i samspillet med kammerater og det pædagogiske personale. Ex. I spise situationen, hvor vi kan afvige fra dette. Hvis 3 drenge leger udenfor, de har bygget en hule og gerne vil spise deres frokost der, så kan de få lov til det.

leg

Gennem hele børnehavelivet er det vigtigt at barnet får tid til at lege. Det er gennem legen barnet lære betydningen af at kunne skabe og udvikle kammeratskaber. For at kunne dette må barnet have en forståelse af sig selv: ” Hvem er jeg”? ” Hvordan bliver jeg opfattet af andre?”. Et barn der tror på sig selv og ser på omgivelserne med tillid og glæde, vil have gode betingelser for at forstå sine kammerater, indgå i positive sociale sammenhænge og forstå de sociale spilleregler for at kunne trives sammen.

vask

Vi arbejder med at børn skal have medbestemmelse i hverdagssituationer, både i børnenes egne aktiviteter, leg samt i voksenstyrede aktiviteter. Børnene skal have indflydelse på dagligdagen og aktiviteter i den udstrækning det kan lade sig gøre. Legetøjet er i børnehøjde og børnene kan selv vælge hvad og hvem de gerne vil lege med.

For at give alle børn en mulighed for at trives, lære, udvikle og danne sig, ser vi på det enkelte barns behov. Er der nogle der har det svært i det store fællesskab en dag, tilrettelægger vi aktiviteten ud fra dette eller laver en tur ud af huset for at styrke det lille fællesskab og relationer i en lille gruppe. Andre gange igen kan det være hele stuen der tager på tur sammen om et fælles mål/aktivitet/ Tema for øjet. Således styrkes det store fællesskab og sammenhold på stuen.

Når vi laver voksenstyrede aktiviteter, foregår det både i små og store grupper. Dette gør, at der er tid og rum til fordybelse med det enkelte barn på det plan barnet er på. (Zone for nærmeste udvikling) vi kan endvidere støtte op omkring og fremme venskaber børnene imellem.

aktivitet

Børnenes læring i Limfjordsbørnehaven sker bl.a gennem leg, sociale relationer, planlagte aktiviteter, udforske naturen og ved at blive udfordret. Børn lærer gennem kommunikation, udveksling og sociale interaktioner. Denne læring fremmes af at turde begå fejl, famle og slippe fantasien løs. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling samt forståelse deraf. Læring i dagtilbud er altså meget mere end fx tilegnelse af kulturelle værdier, kundskaber, færdigheder og handlemønstre.

fjorden

Vi skal bruge børnenes legeindhold som pejlemærke for, hvad der optager dem, hvad der kan være en udfordring for deres læring og udvikling og hvad der derfor er oplagt at arbejde videre med i planlagte aktiviteter. Dette med en legende tilgang for at det giver mening for børnene. Alt hvad børn foretager i daginstitutionen er læring og vi skal guide og vejlede børnene i alle disse aktiviteter i dagligdagen.