Limfjordsbørnehaven

Om institutionen

Limfjordsbørnehaven blev bygget i 1993 – Vi er normeret pt til 33 børn - vores hus lægger op til en naturlig stue opdeling. Børnene er opdelt i to stuer med de 3 – 4 og 5 årige børn ligeligt fordelt på ” Blæksprutten” og ” Sneglehuset”. Vi tager børn ind løbende over hele året.
Vores hus er opbygget omkring vores fællesrum. Herfra udgår der 4 vinger. 3 af disse er forbeholdt børnene - “Blæksprutten”, “Sneglehuset” og “Krabbestuen”. Krabbestuen bliver pr 1. oktober 2024 til vuggestue. Sidste vinge er personale og administration.
Ud over at det pga. garderoberne er praktisk, at børnene hører til på en bestemt stue, er der ikke tvivl om, at det giver barnet en sikkerhed / tryghed at tilhøre en fast stue, et sted, hvor man hører til - det samme gælder for forældrene. Det at have en base og vide at det er “mine voksne” - her har jeg mit udgangspunkt.

haven

Når man har et sikkert og trygt udgangspunkt, tør man bevæge sig ud i “den store verden”, som vores børnehave også er.
Vi har åbne døre - der er til for børnenes skyld - de kan gå ud i “verden”, og søge og finde de muligheder der passer til hvert deres behov og nysgerrighed. Finde venner / kammerater fra andre stuer som matcher, udvikler og afprøve deres grænser.
Når “verden” bliver for stor, kan de vende “hjem” til den stue, hvor de har deres base og tryghed. Hvor de voksne kender dem bedst, og hvor de bare kan få lov “at være”. Vi er primært stueopdelt, når vi spiser og ved aktiviteter.

Limfjordsbørnehaven er placeret tæt ved fjorden og vi bruger fjorden som det tredje læringsrum, det betyder mange gode, kolde og våde oplevelser - hvor vi fisker krabber, søstjerner og små dyr i vandet som vi undersøger. Vi finder sten, muslinger og meget andet. I vores baghave har vi Det gamle stadion. Vores naturlegeplads, en grøn oase med rigtig mange naturoplevelser, fantasifulde og kreative oplevelser og hvor vi kan være lydhør overfor naturen via sanserne – Vi vægter at tage på ture ud af huset i mindre grupper af 4 – 6 børn, hvilket er med til at skabe gode relationer og fællesskab. Derudover tager vi også på ture i større grupper for at styrke sammenholdet på stuen
og det store fællesskab. Vi vægter meget at arbejde i små grupper og har bl.a fokus på gentagelser, traditioner, sociale kompetencer og leg. Vi tager udgangspunkt i barnets zone for nærmeste udvikling og arbejder ud fra gældende lovgivning og den styrkede pædagogiske læreplan. I storegruppen ”Krabbehulen” er man mere klar til det store fællesskab, og man forbereder sig til skolen. Der bliver arbejdet med temaer i længere perioder og man tager på længere ture ud af huset. Vi har især fokus på dannelse, dialog og koncentration, vente
på tur og meget mere.

krabber